Zdravý způsob stravování proniká do našich kuchyní čím dál tím více. Jelikož neustále slyšíme o nejnovějších objevech tohoto směru, každý z nás se začíná alespoň trochu zajímat o to, co konzumuje, jaké je složení potravin anebo se snaží zařadit do svého života zdravější varianty například sladidel anebo třeba tuků, na které se dnes i společně podíváme. Bude se jednat konkrétně o zdravější obměny olejů.

Nejznámějším olejem, který v naši kuchyni používáme na smažení anebo pečení, je olej slunečnicový. Paradoxem je, že se jedná o jednu z nejhorších voleb vůbec, jak často zdůrazňují jak dietologové, tak vědci. Důvodem je, že z důvodu nízkého procentuálního zastoupení nasycených mastných kyselin, je teplotně nestabilní, tím pádem se nehodí na smažení, k němuž se nejvíce využívá. Další nevýhodou je, že neobsahuje mastné kyseliny z řady 3, které jsou pro naše tělo velice přínosné. Ve finále tak přicházíme na to, že nám tento olej nepřináší žádné benefity, pouze tuky, a to ještě v nezdravé formě.

Mnohem lepší variantou z levnějších řad je tak olej řepkový, který to má s obsahem n-3 mastných kyselin naopak. Je jich zde velké množství, za což nám naše tělo poděkuje. Problém ovšem můžeme nalézt například v tom, že tento druh oleje odbourává vitamín E, který je už tak v naší stravě zastoupen v malém měřítku.

Zelené olivy

Dalším a v posledních letech vůbec nejoblíbenějším olejem je olej olivový, který má řadu výhod nejen pro naše tělo, ale také pro vzhled naší pokožky. Používat jej můžeme také na ošetřování vlasů, které zůstávají hladké a lesklé. Výhodou tohoto oleje je velké množství vitamínů a minerálů. Nalezneme zde také zástupce z řad antioxidantů, které mají na naše tělo velice příznivý vliv. Vhodnější je k použití ve studené kuchyni, kdy si zanechává největší počet prospěšných látek, vhodný je ovšem i na smažení díky jeho tepelné stabilitě. Pozor si ale musíme dávat na jeho kvalitu. Nejvhodnější je tak vybírat panenský olej.

Rýžový ole

Posledním zástupcem, na kterého se dnes společně podíváme, je rýžový olej, který ještě není příliš rozšířený. Opět se zde setkáváme s celou řadou minerálů a zdravých tuků. Jedním z jeho hlavních benefitů je, že napomáhá snižovat hladinu nezdravého cholesterolu v krvi, což vede také k prevenci proti vzniku kardiovaskulárních poruch. Zajímavostí také je, že tento olej dokáže zachytit ultrafialové záření, které následně nepropouští dále do kůže. Vhodný je tak například jako příměs do opalovacích krémů. Ideálním použitím je na smažení anebo pečení. Rozhodně se nemusíte bát ani nepříjemné chuti, které bývá častým předsudkem. Jeho chuť je velice jemná a v jídlech tak nenaleznete žádný rozdíl.

Post Author:

You may also like

Ovocná přesnídávka pro děti

Složení výrobku   Je dobré si číst složení na etiketě

Stačí vědět, kde hledat

Nějakou pohovku můžeme najít snad v každé domácnosti. Jedná se

Jak hubnout s vlákninou? Ve kterých potravinách ji najdete a proč je tolik důležitá? 

Vláknina je pro náš organismus nepostradatelná, obvykle jí ale bohužel